Sektör - Kamu, Taksi Piyasasına Neden Müdahale Eder? | Esnaf Forumları - esnaf.com.tr

Foruma hoş geldin, Ziyaretçi

Forum içeriğine ve tüm hizmetlerimize erişim sağlamak için foruma kayıt olmalı ya da giriş yapmalısınız. Foruma üye olmak tamamen ücretsizdir.

Sektör Kamu, Taksi Piyasasına Neden Müdahale Eder?

Bu haberin orjinal kaynağı
http://people.sabanciuniv.edu/ereninci/files/uber.pdf
Taksi mi, Uber mi?

Aslında sorunun cevabı çok basit: hem taksi hem Uber. Nedeni de çok basit: Bireylere tercih hakkı vermek toplum refahı açısından daha iyidir; ama bu noktaya gelebilmek için öncelikle taksi piyasasının neden regülasyona tabi olduğunu anlamamız (hem de çok iyi anlamamız) gerekiyor. Genel olarak, regülasyon, tam rekabetçi bir piyasa kurulamıyorsa ve bunun neticesinde meydana gelen piyasa aksaklığı toplum refahını önemli ölçüde kısıtlıyorsa devletin müdahalesi veya regülasyonu gerekir ve yeryüzündeki “tüm” devletler şu ya da bu biçimde bazı piyasalarda mutlaka regülasyon uygularlar. Taksi piyasası da hem miktar (lisanslama kanalıyla) hem fiyat (açılış ücreti, mesafe tarifesi, zaman tarifesi, kısa mesafe ücreti belirlenmek suretiyle) hem de araç ve sürücü standartları bakımından hemen hemen her ülkede yerel yönetimler kanalıyla kamu müdahalesine tabidir.
1619789601352.png
İrlanda başta olmak üzere bazı ülkeler bu regülasyonları kaldırmayı denemiş; ama sonradan geri adım atmışlardır. Taksi piyasasındaki müdahalenin nedenini anlamak, devletin Uber’e karşı tavrının nasıl olması gerektiğine karar verirken en önemli noktalardan biridir. Regülasyonun nedenine gelmeden önce regülasyonun biçimini biraz daha açıklamak isterim. Taksi piyasasındaki regülasyon taksi ücretleri, sürücü, araç kalitesi ve taksi piyasasına girişi en başta müşterileri ve sürücüleri korumak adına düzenler. Regülasyonun ana unsurlarından biri kamu güvenliğidir. Burada araçların fiziki koşulları ve güvenliği ön plana çıkmaktadır. Bu amaçla araç büyüklüğü, yaşı, araç muayenesi ve kimliği gibi noktalarda standartlar getirilmektedir.

Sürücü standartlarında ise sürüş kabiliyeti, adreslere hâkimlik, adli sicil gibi işe uygunluk ölçütleri öne çıkmaktadır. Ücret tarifelerinin varlığı ve bunun araç içinde ilan edilmesi gibi zorunluluklar yolcudan fahiş ücret almayı önler. Diğer yandan, minimum ücret uygulaması ile (şu an İstanbul’da 10 TL) sürücülerin kısa mesafeler için yolcu alması teşvik edilmeye çalışılır. Sürücülerin çalışma koşulları (sigorta şartları gibi) hakkında da maddeler vardır.

Peki, bu düzenlemeleri neden yaparız? Bir an için kamunun taksi piyasasında hiçbir düzenleme yapmadığını düşünelim. Taksi piyasasına giriş serbest olunca bu sektörde kâr fırsatı gören herkes yolcu taşımacılığı yapmaya başlayacaktır. Kimi tam zamanlı olarak kimi ek gelir elde etmek için yarı zamanlı olarak; kimi lüks minibüsüyle kimi araç muayenesinden geçmemiş ve belki de köşeyi dönünce infilak edecek tüplü arabasıyla. Dilerim bu piyasanın Uber ve benzeri uygulamalarla benzer yanlarını görebiliyorsunuzdur. Böyle bir piyasada, taksi duraklarının da zorunluluğu olmayacağı için birçok taksi kentin yoğun merkezlerinde dolanıp duracak veya yol kenarlarında bekleyecektir. Trafiğin bu bölgelerde kronik olarak yoğun olmasıyla birlikte trafik güvenliği ve hava kalitesi de olumsuz etkilenecektir. Doğal olarak herkesin kolayca taksici olabildiği bu ortamda, normal zamanlardaki taksi tarifeleri piyasaya giriş kısıtı olan duruma göre daha düşük olacaktır (Tabii bindiğiniz takside bir tarife ve hatta bir taksimetre olursa!).
 

Forumda daha fazla yararlanmak için giriş yapın yada üye olun!

Forumdan daha fazla yararlanmak için giriş yapın veya kayıt olun!

Kayıt ol

Forumda bir hesap oluşturmak tamamen ücretsizdir.

Şimdi kayıt ol
Giriş yap

Eğer bir hesabınız var ise lütfen giriş yapın

Giriş yap